Kesan Pengambilan Makanan Karbohidrat Berlebihan

Tahukah anda dengan makanan karbohidrat berlebihan  boleh memudaratkan kesihatan? Ini kerana karbohidrat merupakan sejenis kelas makanan yang sangat penting kepada manusia kerana karbohidrat adalah sumber tenaga utama untuk menjalankan pelbagai aktiviti.

Makanan yang kita makan setiap hari akan dihadamkan untuk menjadi tenaga kepada tubuh manusia dalam bentuk ‘glukosa’. Karbohidrat adalah sumber utama glukosa kepada tubuh manusia. Tanpa karbohidrat, kita akan merasa letih dan lesu serta tidak bermaya kerana tubuh kita kan kekurangan glukosa.

cara menurunkan kolesterol

makanan karbohidrat

Tetapi jika terdapat kesan makanan karbohidrat berlebihan kepada badan kita dan pada masa yang sama kita kurang melakukan aktiviti fizikal atau tidak melakukannya langsung, karbohidrat yang tidak digunakan tadi akan disimpan sebagai lemak.

Keadaan ini akan menjadi punca berlakunya pertambahan berat badan serta pelbagai masalah kesihatan yang lain. Jadinya, karbohidrat memang sangat penting dan diperlukan oleh tubuh kita, namun, pengambilannya perlulah dikawal tanpa perlu dielakkan.

Tanpa kita sedari, setiap hari kita selalunya makan secara berlebihan terutamanya makanan berkarbohidrat seperti nasi, roti, kuih-muih, gula, tepung gandum dan sebagainya. Kita mengambil jumlah karbohidrat yang berlebihan tanpa kita sedari sedangkan kalori yang kita ambil dari karbohidrat ini tidak digunakan kerana kita kurang bersenam atau melakukan aktiviti fizikal yang banyak. Kesan jangkamasa panjangnya mengakibatkan terjadinya sindrom metabolic (insulin resistance syndrome).

Akibatnya dari sindrom metabolik ini akhirnya akan menyebabkan seseorang mengidapi penyakit kencing manis (Diabetis Mellitus) dan masalah kegemukan. Masalah ini berpunca daripada kesan turun naik melampau paras gula dalam darah setiap kali kita makan makanan karbohidrat yang tinggi.

Karbohidrat amat penting untuk kesihatan tubuh manusia, tetapi bukan semua karbohidrat itu sama. Ia dikategorikan mengikut kesannya kepada paras glukosa dalam darah selepas makan dan ini dipanggil sebagai  Indeks Glisemik (GI).

Kesan Makanan Karbohidrat Berlebihan :

  • Diabetes Tipe 2

Ketika mengamalkan karbohidrat dalam jumlah yang berlebihan maka kandungan glukosa yang didapatkan untuk tubuh juga semakin tinggi. Glukosa adalah zat gula yang digunakan oleh tubuh dan otak untuk bisa terus bekerja. Glukosa yang dihasilkan dalam proses ini juga akan keluar dari saluran pencernaan dan masuk ke dalam aliran darah. Ketika ada banyak kadar gula dalam darah maka pankreas memerlukan hormon yang lebih banyak untuk menghasilkan insulin.

Kemudian jika keadaan ini terus berlanjutan maka ia boleh menyebabkan kadar gula dalam darah yang terlalu tinggi atau lebih sering disebut dengan diabetes tipe 2. Hal-hal yang mesti diwaspadai dari diabetes iaitu :

  • bahaya diabetes
  • diabetes basah
  • diabetes kering

1.Penumpukan Plak Gigi

makanan karbohidrat

Plak gigi adalah sebuah masalah yang terjadi kerana jaringan keras gigi mengalami kerosakan. Akibat kelebihan karbohidrat dalam saluran makan atas meninggalkan zat asam yang terlalu lama tinggal di dalam gigi. Akibatnya maka lapisan enamel gigi akan hancur secara perlahan. Bakteri yang ada dalam mulut akan semakin suka kerana ada banyak asam yang dihasilkan oleh zat yang tertinggal pada gigi. Untuk mengatasi hal ini anda perlu sering menggosok gigi dan perawatan rutin ke doktor gigi.

2.Penyakit Jantung

Kandungan triglisrida pada orang yang sering mengamalkan karbohidrat ternyata jumlahnya sangat tinggi. Trigliserida adalah salah satu jenis lemak yang tidak sihat untuk tubuh dan mengalir dalam darah. Pengambilan karbohidrat bboleh menyebabkan tingginya tingkat kolesterol dalam tubuh sehingga juga mampu meningkatkan pelbagai jenis penyakit jantung seperti pengerasan arteri, stroke, gejala penyakit jantung koroner dan jenis penyakit lain yang menyerang organ jantung.

Serangan jantung ini juga boleh menunjukkan tanda-tanda seperti :

  • cepat lelah dan jantung berdebar
  • penyebab jantung berdebar-debar
  • penyebab keringat dingin

3.Penghasilan Lemak Berlebihan

 

Mungkin anda belum pernah perasan bahawa pengambilan karbohidrat juga mampu menyebabkan perputaran lemak dalam tubuh menjadi lebih berat. Insulin yang dihasilkan oleh pankreas akan diolah dari hati ke semua organ tubuh yang memerlukan lemak. Setiap organ akan menggunakan lemak mengikut dengan fungsi dan aktiviti tubuh. Untuk itu pengambilan karbohidrat berlebihan juga boleh menyebabkan perputaran lemak di pelbagai pusat organ yang mungkin belum digunakan secara maksima.

Lemak yang berlebihan pada tubuh boleh menyebabkan :

  • penyebab asid gastrik naik
  • penyakit akibat kekurangan lemak
  • akibat leukosit tinggi

4.Obesiti

Pengambilan pelbagai jenis makanan yang mengandungi karbohidrat juga boleh menyebabkan obesiti atau kegemukan. Keadaan ini biasanya terjadi kerana orang yang makan banyak sumber karbohidrat sama sekali tidak pernah melakukan latihan atau bersenam. Karbohidrat menyebabkan perut menjadi lebih mudah lapar kerana sifat kenyang yang sangat pendek. Hal ini akan menjadi kebiasaan kerana bahaya tidur setelah makan. Jadi hindari pengambilan karbohidrat dalam jumlah yang berlebihan dan kurang bersenam.

Bahaya obesiti pada tubuh ini sering terjadi kerana :

  • bahaya makanan segera
  • bahaya junk food
  • bahaya daging

5.Sindrom Metabolisma

Sindrom metabolisma terjadi akibat berlebihan karbohidrat yang diambil. Kandungan karbohidrat yang terlalu tinggi dalam tubuh mampu menyebabkan resistensi terhadap insulin. Hal ini menjadi lebih parah kerana biasanya resistensi insulin akan diiringi dengan masalah gastrik yang terlalu tinggi, tekanan darah tinggi dan masalah pada sistem pembekuan darah. Sindrom metabolisma dapat menyebabkan penyakit yang sangat serius seperti serangan jantung.

Sindrom metabolisma tubuh juga boleh mempengaruhi :

  • gejala darah beku
  • kelemahan otot
  • gastrik

6.Sembelit

makanan karbohidrat

Makanan karbohidrat yang banyak adalah zat polisakarida non pati yang boleh menyebabkan sifat tinja menjadi lebih keras. Kerana itu jika ambil karbohidrat secara berlebihan maka menyebabkan usus bekerja terlalu keras sementara tidak ada serat yang ditemukan untuk mempercepat gerak sari makanan. Kerana hal ini maka kandungan air dalam tinja sangat sedikit dan boleh menyebabkan sembelit.

Sembelit ini sering terjadi kerana :

  • akibat kurang serat
  • akibat menahan kentut keseringan
  • penyakit ginjal

7.Risiko Kanser

Buah dan sayuran adalah pelindung tubuh dari kanser atau penyebab kanser, sedangkan makanan yang mengandungi sumber karbohidrat lenih cenderung menyebabkan kanser usus. Ketika karbohidrat diambil dengan lemak dan protein maka risiko akan menjadi lebih tinggi. Kanser usus menjadi risiko yang lebih tinggi kerana penumpukan karbohidrat yang sukar diolah oleh usus manusia. Penyebab lain adalah karbohidrat boleh menjadi penyebab zat karsinogen atau sumber lemak.

8.Tekanan Darah Tinggi

Penyakit tekanan darah tinggi juga boleh terjadi ketika ambil karbohidrat telah menyerang kerosakan metabolisma tubuh. Orang yang sudah mengalami gangguan diabetes memiliki risiko yang lebih tinggi terkena penyakit jantung, hipertensi dan penyakit lain kerana tubuh tidak mampu memproduksi insulin.

cara menurunkan kolesterol

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *